Wednesday, October 10, 2007

Bermulanya pada hai Ahad...

Dari mana nak mula ni? Hah biar lah aku bermula dari hari Ahad,....


Jam 4.30pagi...


SahurMacam biasa la, dalam kol 4.15, 4.30 pagi gitu aku akan dikejutkan oleh jam @ alarm kat hanphone aku tu untuk bersahur, macam biasa la, macam tahun lepas lepas la, time sahur ni cuma aku dan kakak ku sahaja yang bersahur, mem aku tu bangun minum saja, dan menu kebiasaan juga, menu yang kita hadapi, ada lah menu bebukak juga, jadi senang.. panaskan aje, takyah dok masak2 lain, cepat sikit dan simple gitu, kalau minum . aku minum air suam ajer lah.. kadang2 masa bersahur, teringat lak kat arwah mak, kalau dia ada dulu kita besahur bertiga la, walaupun menu makannya lebih kurang sama juga, tapi dah 3 orang meriah la sikit, dah aku tak yah la dok bergantung pada hanphone aku tu, cukup jam, atau pun hidangan dah ready nanti ada la orang yang akan kejutkan.. tapi sumer ni berlaku masa zaman bujang dulu la, dah kawin kena aktif la.. tak leh nak tunggu orang kejutkan.. Jam 6.15.. Subuh..Mungkin kerana tertido lewat malamnya, lepas sahur aku ngantuk dan tertido balik, dan bangun selepas tekejut masa mem aku bangun nak pi mandi.. dan kesan dari terkejut tu menyebabkan belaku renjatan (haaa..?) kat bahagian bahu aku ni, menyebab aku terduduk semula.. tak leh nak bangun.. (dalam istilah orang kampung aku.. atau sekitarnya.. depa kata tangkap urat.. betul ni .. dia lain pada terseliuh..) kesannya aku tak leh bangun secara normal.. terpaksa bangun secara mengiring.. adus sakit la weee.. nak pusing kepala tak leh... nak angkat tangan pon sakit.. jadi la aku macam robot.. yang bahunya sedikit terangkat (pasal dok control sakit).. namun dengan bersusah payah.. dapat juga aku tunaikan sembahyang Subuh.. syukur.. tapi kerana sakit sangat aku tak leh nak tido dah.. akhir nya pi depan tv.. tgk MLB.. sambil dok control sakit dan dok pikir nak kensel ke rancangan ari nih..


Jam 7.30.. Urut


Dah tak tahan sangat, aku minta mem aku ni sapukan minyak panas dan urutkan.. tapi tak jugak berkesan.. em makin sakit lagi ada la.. lepas tu dah tengok aku makin sakit.. kak aku lak amik bahagian, dia pulak urutkan aku.. selama nih tak penah dia urut melainkan urut arwah mak jer dulu.. em better la sikit.. mudah sikit masa nak bangun.. namun badan aku masih keras.. kalau nak toleh kiri kanan kena gerak dengan badan-badan sekali la.. tapi masih tersentak2 juga la bila sakit. Sebenarnya aku sendiri tak tahu di mana silapnya sampai leh sakit macam tu.. yang aku tau malamnya aku berbuka puasa kat umah ipar aku bersama mertua dan segalanya lah, pastu ada sessi gotong royong pindahkan barang kedai, dah abis.. diaorang jamu pulut sekaya (eh seri muka yekk..?) ngan air 100+.. mungkin pasal ni kot.. angin satu badan! Tapi mem aku lak ada teori lain la.. dia kata kena 'sudi' pasal aku ngurut orang! Emm adalah dua tiga ari sebelum tu aku dok ngurut kakak yang dok ngasuh athirah tu.. dia jatuh masa gi mancing kat belakang umah dia.. tak der la aper sangat cuma tangan di bengkak ajer.. emm lagi pon kan aku ni bukannya reti ngurut sangat pon.. cuma dok urut mak aku jer dulu,tu pun ikut arahan dia jer.. ( mak aku ni dulu dok ngurut juga sikit2)... jadinya sapa lah nak 'sudi' aku ni kan..?

Jam 12.00tgh.. Athirah hilang..

Kisahnya dah ok sikit.. dalam kol 11 kuar juga la.. dah janji nak wat gena kan.. bukan kami saja.. kak aku pun tumpang sekaki.. jadi ok sja la aku.. memula aku ak suruh mem saja yang drive.. isk tapi akhirnya.. aku juga la yang drive walaupun tgh dok sakit. sampai kat jitra tu shopping lebih kurang jer.. pasal panas lak.. dah tu athirah pon kan mau dok diam... ada sekali kat butik tuh.. masa kak aku tengah dok pilih baju, pastu mem aku dok try baju.. aku nih biasak la jadi baby sitter.. athirah langsung tak mo didukung.. nak jalan jer.. sekejap masuk bawak rak baju.. kejap kedepan kedai.. sampai adik-adik sales girl tu pon kena dok tangkap dia.. sekali dia dok main hanger kat tepi datu ak tuu.. aku perati jer la.. meh la mem aku nak suruh tolong ukur baju .. pastu dah ukur baju tu aku tengok athirah dah tak der... jenuh melilau kami cari.. rupanya dok jalan kat tempat pameran baju.. isk panik gak jap.. sampai bebudak salesgirl tu pon berkejar tolong cari.. nasib baik jmp.. pastu cepat2 kak aku dan mem bayar harga baju tu dan pi kedai lain lak.. pastu aku tak lepas pandang la.. takut ilang lak..

Jam 4.00ptg... zzzzzz

Dalam kol 2.30ptg kami balik la dari jitra.. pastu singgah Changloon sat depa nak pi beli kek.. lepas tu terus naik jalan Cangloon - Kuala Perlis.. masuk exit Arau terus ke Jalan Tambun Tulang untuk pergi ke Kuala Sungai Baru.. beli ikan dan sayur segala.. pastu balik umah.. Athirah tak tido di sepanjang perjalan dari Jitra ke Sg Baru... tapi lepas jer Balik dari Sungai Baru terus dia tertido.. sampai umah.. dah kol 4.00, dah athirah tido aku pon tido sama laaaa.. kol 6.00 ptg balik sungai Padang buka posa kat umah mentua aku.. heh hee orang bagi makan free sapa yang tak mou kan..? Em sakit bahu aku tu terus berasa sampai la hari, Isnin, Selasa dan Rabu yakni hari ni(haa..haa..!!) tapi dah semakin sembuh dah.. begitulah adanya cerita yang bermula dari hari Ahad hari tu...


Sekian.


ps:- adeh berpinau mata aku.. ngantu pon ada.. dek terlalu panjangnya entry ni sampai aku kena pi potong rambut, dan balik mandi dulu baru lah siap..

0 comments:

Entri lain..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin